TERVEINK
Rövid távú szakmai program (1-3 év)
Általános célkitűzések a rövidtávú (1-3 év) program kapcsán
Stratégiák és feladatok az általános célkitűzések kapcsán
Szakmai létszám és szakképzettségi követelmények változása
Intézményünk
jelenleg 78 fő szakdolgozóval oldja meg az ápolás-gondozás, a fejlesztés
feladatait. A dolgozók 89 %-a szakképzettnek minősül az ágazati jogszabály
elvárásai szerint.
A
modernizációs törekvések, valamint a jogszabályi előírások megvalósítása során
a tevékenység lényeges tartalmi elemeinek hangsúlyeltolódása eredményezi a
szakemberek számának és végzettségének igazodnia kell az új típusú ellátási
struktúrához. Ennek értelmében olyan szakképesítésű szakemberek szükségesek,
akik az egyéni és kiscsoportos fejlesztést (zene terápia, mozgásjavítás,
önkiszolgálás fejlesztése, logopédiai fejlesztés) biztosítani tudják. Ehhez
zene tanár, testnevelő tanár illetve, gyógypedagógiai végzettségű szakember
alkalmazása szükséges.
A
megengedő, paternalista gondozási modell helyébe lépő segítő gondozási modell
az egyik jelentős eleme a ránk váró szakmai feladatoknak.
Tehát
nem a szociális szakirányú végzettséggel rendelkező kollégák alkalmazása lesz a
cél, hanem a pedagógiai-gyógypedagógiai ismeretekkel rendelkezőké, és ezen
ismeretek átadására képes szakemberek foglalkoztatása kerül előtérbe.
Új
munkakörök jelennek meg a társadalmi integráció erősítése céljából illetve a
családi kapcsolatok felmelegítése, a rehabilitációs lehetőségek feltérképezése
céljából. Ilyen például a szabadidő szervező, a szakmai belső ellenőr, a program
menedzser vagy a számítástechnikai rendszer felügyeletéért felelős
rendszergazda.
A szakmai munka minőségének javítása keretében
A
szociális intézményekben a személyes gondoskodást végző személyek adatait
működési nyilvántartásba kell venni.
A
működési nyilvántartást a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet vezeti.
A
továbbképzés továbbképzési időszakokra van osztva, tartama 5 év.
A
továbbképzési kötelezettség teljesítésének mérése pontozással történik.
A szeretetotthon szakmai feladatához tartozik:
Szeretetotthon külső és belső modernizációja
Külső modernizáció
Az
intézmény külső modernizációja hosszú távú folyamat eredménye.
Az
ágazati minisztérium és a fenntartó intézkedéseinek azonban találkozniuk kell a
területről jövő kezdeményezésekkel.
Ennek
érdekében mindent megtesznek intézményünk szakemberei.
Első
lépésben kezdeményeznünk kell a szakmai kapcsolat kialakítását más intézményekkel,
megismerve egyéni specialitásukat, a szolgáltatásaik filozófiáját.
Az
egyes szolgáltatási típusok között törekszünk az átjárhatóság
biztosítottságára.
A
külső integráció másik lépéseként, meg kell ismerünk a környéken működő állami
és nem állami fenntartású szociális intézmények tevékenységét, hogy ne csak az
egyes szociális szolgáltatási körök közötti átjárhatóságot tudjuk
biztosítani, hanem az eltérő fenntartású intézmények közötti kapcsolatrendszer
és produktív együttműködés is létrejöjjön.
Az
integráció legmagasabb fokaként fontos, hogy más szektorok szakemberei is
informáltak legyenek tevékenységünkrõl. Elsősorban az egészségügyi és oktatási
szféra szakembereivel, intézményhálózatával való szoros kapcsolat kialakítására
kell szervezeti kereteket találni.
Nem
elég néhány kölcsönös látogatás, kidolgozzuk az együttmûködés alapelveit,
színtereit a folyamatos kapcsolattartás és információáramlás biztosításának
módszereit.
Belső modernizáció
A
belső modernizáció célja, az esélyegyenlőségi törvényben megfogalmazott
alapelvek, a normalizáció, integráció és autonómia elvének érvényre juttatása.
A folyamat megvalósítása érdekében az intézményi működés fontos területeit
érinti a változtatás.
Ezek a területek a következők:
Ugyanehhez
kapcsolódó célkitűzés a kerekesszékes lakó biztonságos szállítása, szakorvosi
ellátásra, hivatalos ügyintézésre, szabadidős programokra, kirándulásokra.
Megvalósítható egy speciális autóbusz megvásárlásával, mely átalakítással
alkalmas a kerekesszékes lakó külön mozgatása nélkül történő szállításra.
Különböző pályázati pénzeszközök felhasználásával valósulhat meg mindkét
program.
A
szociális intézmények feladatairól és működésük feltételeirõl szóló 1/2000.
(I.7.) SzCsM rendelet, illetve a Szociális Törvény tartalmazza az ápoló-gondozó
otthonok működésének személyi és tárgyi feltételrendszerére vonatkozó
elvárásokat.
A
jogalkotás fejlődésével időben is nyomon követhető, hogy a tárgyi feltételek
tekintetében egyre inkább megfogalmazódik a magánszféra biztosításának
szükséglete, az intimitás lehetőségének megteremtése az intézményekben.
A
modernizációs program megvalósítása során egy és két ágyas, maximum 4 ágyas
hálótermek, szobák alakíthatóak ki, amelyek megvalósítására kettő program
megtervezésével és a lakószobák számának növelésével próbálunk törekedni.
A
közösségi helyiségek számát radikálisan növeli kell, és lehetőséget kell
biztosítani arra, hogy az ellátott a közösségi programok és tevékenységek
gyakorlása során is megválaszthassa a funkciónak megfelelõ helyiséget. Nem
elegendő tehát egy helyiség, a korábbi gyakorlattól eltérően, az ún. nappali
valamennyi program szervezésére, lebonyolítására.
Külön
termet szükséges biztosítani, adekvát berendezéssel a mentálhigiénés
tevékenységek végzésére, a vallásgyakorlására, látogató fogadására. Fontos,
hogy mód nyíljon az egészségmegőrző, kondicionáló torna lehetőségek
gyakorlására, újabb kondicionáló tornaterem létrehozásával.
Szociális integrációt elősegítő, önállóbb, családiasabb,
természetesebb
életmódot lehetővé tevő gondozási formák bevezetése
Mozgássérült,
kerekesszékes ellátottaink számára kiemelt feladat, az önállóbb életvitelre
történő felkészítés, annak lehetőség szerinti biztosítása.
A
szeretetotthonban élő értelmileg akadályozott kerekesszékes személyek közül az
arra alkalmasakat felkészítésük után, újonnan épülõ lakóotthonokba szeretnénk
kiköltöztetni. Ezzel egy időben a zsúfoltság csökkentésével az intézetben élők
számára is jobb életkörülményeket tudnánk biztosítani.
Tervünk
a felkészített és az önállóságot már megszokott lakóotthonban élő ellátottak
számára családi ház vásárlása, vagy építése a nagyközség területén.
Céljainkat
hosszabb távra kell megfogalmaznunk, stratégiánkban gondolkodva és
lehetőségeket hagyva az alternatív megoldásokra.
Normalizáció-,
integráció-, autonómia, ezek azok az elvek, amelyek alkalmazásával a
szeretetotthonban élő ellátottak részére egy teljesebb élet megélése válhat
valóra.
Ezen
integrációs program lehetővé teszi az önállóbb, családiasabb, természetesebb
életmód kialakítását, javítva a társadalmi elfogadottságot és az életminőséget.
Az intézményi demokrácia erősítése
Az
intézményi menedzsment demokratikus, delegáló, inovatív vezetési stílust
preferál.
Ennek
érdekében sokrétû tanácsadó rendszert hívott életre, melyek közül szükséges:
Az intézményi kapcsolatrendszer bővítése
Az
eddigi széleskörű kapcsolatok ápolása, fejlesztése közös rendezvények, szakmai
napok tartásával.
A kapcsolatok bővítése szükséges:
Különös
tekintettel a habilitáció, a rehabilitáció területén új típusú módszerekkel
dolgozó, korai fejlesztésbe kiemelkedő eredményeket felmutató szervezetek,
valamint az életkezdést elősegítő, a továbbfoglalkoztatást megvalósító
intézetek, vállalatok vonatkozásában.
Az ellátottak családjával még szorosabb szakmai és tevőleges együttműködés
szükséges:
PR tevékenység javítása
Az
intézmény image-nek kialakítása, megismertetése, a szakmai munka elismertetése és
a társadalmi elfogadottság javítása érdekében bátrabban és sokszínûbben kell a
nyilvánosság előtt megjelenni.
Ennek
érdekében az alábbi feladatokat fogalmazzuk meg: